• Auteur

Derk Jan Poel
    Sleutelbeheerder

De volgende vraag gooi ik graag even in de groep. Ik ben benieuwd welke ervaringen hier al mee zijn?

Elke kerk heeft (veel) vrijwilligers. Er zijn veel soorten kringen, commissies, hulp- en klussendiensten enz. Hoe houden we dan het overzicht en ook de gegevens actueel? Wie is waar en wanneer inzetbaar? Wie coördineert dit en hoe?  Hoe draag je dit goed en makkelijk over aan de opvolger?

Is er ook een programma/software voor dit kerkenwerk? En welke mogelijkheden zijn er om dit te combineren met bijv. een talenten/gavenbank? Of heeft elke kerk/gemeente zijn eigen programma/Excelsheet en vinden we los van elkaar het wiel opnieuw uit!?

Op internet vind je diverse tools. Wie is daar al mee bekend?

http://www.vrijwilligersplanner.nl  (algemeen)
    www.reflexis.nl/zorgbeheer.html  (in gebruik bij reformatorische kerken)
    http://www.sportlinkclub.nl/ (specifiek voor sportclubs)

Heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en ook naar jullie wensen op dit terrein. Deel ze gerust!

Egbert
    Bijdrager

Met ons bedrijf hebben we ooit een Digitaal Rooster gemaakt (digitaalrooster.nl), met name gericht op de inzet van vrijwilligers bij hospices. We overwegen nu een nieuwe versie te gaan maken die ook goed ingezet kan worden in andere vrijwilligersorganisaties. Neem gerust even contact met me op (mailadres kan je vast vinden in mijn profiel) om te kijken of we misschien iets moois zouden kunnen maken wat aansluit bij de behoeften in kerken.

(Naast programmeur in het dagelijks leven ben ik diaken in onze gemeente).

Egbert
    Bijdrager

In onze kerk worden een aantal roosters centraal beheerd (preekrooster, vergaderrooster kerkenraad, collecte(er)rooster) en de overige decentraal (beamteam, voorlezers, toetsenisten, catechisatie, etc). Dat gebeurt (voor zover ik weet) vooral in spreadsheets (MS Excel en OpenOffice Calc). Deze worden in een aantal gevallen gedeeld op een online werkplek (https://www.group-office.com, zelf gehost) en in de andere gevallen per email. Een klein deel is publiek gedeeld (handmatig) via onze website.

Inzetbaarheid is niet inzichtelijk, dat wordt op ad-hoc basis geregeld. Dat geldt (uiteraard) niet voor de vaste taken: voor het collecterooster maak je gebruik van de diakenen, voor de orgel/pianobeurten van de toetsenisten, etc). Maar als er een losse gelegenheid is waarvoor inzet nodig is dan wordt er een email naar de hele gemeente gestuurd.

Een kleine 10 jaar geleden is er door de diakenen wel een database aangelegd van gaven/talenten maar dat is een stille dood gestorven.

De ledenadministratie wordt bijgehouden in een zelfgeschreven (desktop)applicatie.

Rchrd
    Bijdrager

Onlangs werd TeamPlan gelanceerd, een online planningstool.
    Misschien ook interessant om dit even te bekijken:

Online vrijwilligers inplannen via TeamPlan

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.