• Auteur

Alize Bijkerk
    Bijdrager

Het Diaconaal Steunpunt krijgt veel vragen. Vragen van diakenen en van gemeenteleden die actief zijn in de buurt. Maar ook vragen van mensen die daadwerkelijk zelf hulp nodig hebben. De afgelopen maanden krijgen we in toenemende mate telefoontjes en mailtjes van mensen die schulden hebben. Meer daarover kun je hier lezen.

Kom je deze mensen ook tegen in jouw wijk? Wat doe je er dan mee? Wat zou je ermee willen doen? Hebben jullie hiervoor beleid opgesteld?

We horen graag van je. Samen komen we verder.

Gerrit Koops
    Bijdrager

Graag reageer ik op bovenstaand onderwerp.
    Al enige jaren is er door de gezamenlijke kerken in Enschede een Diaconaal platvorm Enschede (DPE)
    Dit platvorm heeft ondertussen vier “poten” tw. Schuldhulpmaatje, Aarden(hulp aan vluchtelingen), Formulieren informatiepunt en het Diaconaal Noodfonds.
    Een groot aantal vrijwilligers is hier wekelijks mee bezig.
    Ik zelf help maandagmorgen bij het formulieren advies punt. We hebben onderdak gekregen bij de stadsbank Enschede waardoor we een heel gevarieerd aanbod van mensen krijgen om te helpen.
    Ik ben al meer dan 20 jaar Diaken van 1 van de GKV kerken in Enschede maar heb nu pas het gevoel Diaken te zijn voor mijn Naasten in Nood.
    Natuurlijk weet je dat de schulden problematiek toeneemt. maar dan komt het wel heel concreet op je af.
    Het is makkelijk om met het bekende vingertje te wijzen, maar op die momenten zie je hoe ingewikkeld de maatschappij in elkaar zit met een brij aan formulieren en instanties.
    Ik denk dat het tijd word voor alle diakenen om de bakens te verzetten en over de veilige muren van de kerk te kijken en je naaste te zien in zijn of haar nood.

Gerrit Koops

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.